Niet klikken, wél klic-ken!
Het wordt drukker in de Nederlandse grond. Steeds vaker veroorzaken mechanische graafwerkzaamheden gevaarlijke situaties of schade. Daarom is het doen van een Klic-melding voor zowel bedrijven als particulieren verplicht.
Klic-ken
Iedereen die gaat (of laat) graven met een machine is wettelijk verplicht om daarvan melding te maken. Zo’n melding noemen we een Klic-melding. ‘Klic’ is de afkorting voor Kabels en Leidingen Informatie Centrum. Nadat de melder een Klic-melding heeft gedaan, wordt kabel- en leidinginformatie over de specifieke plaats gedeeld. Zo kunnen gevaarlijke situaties en schade worden voorkomen. De Klic-melding helpt om te werken volgens de zogenaamde CROW 500-richtlijn. Deze richtlijn beschrijft een aantal fasen die ‘grondroerders’ moeten opvolgen om graafschades te voorkomen.
Oriënteren, graven en calamiteiten
Er zijn drie soorten Klic-meldingen. We kennen het oriëntatieverzoek, de graafmelding en de calamiteit. Bij een oriëntatieverzoek krijgt de melder informatie over de ligging van ondergrondse kabels en leidingen. Ook krijgen melders de contactgegevens van de verantwoordelijke netbeheerders. Een oriëntatieverzoek is niet voldoende om ‘de schop in de grond te zetten’. Daarvoor is het doen van een graafmelding noodzakelijk. Deze moet minimaal 3 en maximaal 20 werkdagen voorafgaand aan de graafwerkzaamheden worden gedaan, om ervoor te zorgen dat de ontvangen informatie zo actueel mogelijk is. Bij calamiteiten mag geen kostbare tijd verloren gaan. Maar ook dan staat veiligheid áltijd voorop en dus moet ook dan melding worden gemaakt van graafwerkzaamheden. Bij calamiteiten ontvangt de melder direct de informatie die nodig is om te kunnen handelen.
Vroegah..
Vroeger ontving de aanvrager bij een Klic-melding een papieren versie van het leidingnet. Tegenwoordig – door invoering van de wet WIBON (Wet Informatie Uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten en netwerken) – zijn Klic-meldingen digitaal beschikbaar via een app.
En hoe werkt dat bij WMD?
Zo’n app is niet alleen handig, maar dat deze graafinformatie op de locatie aanwezig is, is verplicht. Door gebruik te maken van GPS zien WMD-monteurs via de app exact waar ze staan in de Klic-tekening. Bepaalde kaartlagen kunnen aan- of uit worden gezet – handig als er veel informatie in de Klic staat – met één druk op de knop.
Een digitaal meetlint helpt hen eenvoudig afstand te meten en ligging te bepalen. Op die manier helpt de app onze monteurs om hun werk goed te kunnen doen.
EV-maatregel
Veel netbeheerders – waaronder WMD – passen tegenwoordig een EV-maatregel (Eis Voorzorg) toe op hun kabels en leidingen. Dit is een extra melding (waarschuwing) voor een netbeheerder over werkzaamheden bij een van zijn belangrijke kabels of leidingen, zoals een drinkwaterleiding. De EV-maatregel schrijft voor dat de ‘grondroerder’ bij werkzaamheden minimaal 3 dagen vooraf verplicht contact moet opnemen met de netbeheerder, om diegene daarover te informeren.
Waar gewerkt wordt vallen spaanders
Natuurlijk kunnen graafschades niet altijd worden voorkomen. Zo kan het gebeuren dat foutieve informatie wordt aangeleverd, waardoor op verkeerde locaties wordt gegraven. Ook zijn er ‘grondroerders’ die helemaal geen Klic-melding aanmaken. Dat t brengt risico’s met zich mee.
Voorkomen is beter dan repareren
De kosten voor het uitvoeren van reparaties aan kabel en/of leidingen kunnen behoorlijk oplopen. Om daarvan een indruk te geven we een paar voorbeelden. Reparatie van een transportleiding 500mm PVC na stuktrekken met een kraan kost al snel €7500,00. De kosten voor herstel na het doorboren van een zinker 110mm HPE lopen al snel op tot €25000,00. Zuur als je bedenkt dat het in de meeste gevallen voorkomen had kunnen worden als de ‘grondroerder’ zich beter had voorbereid en een Klic-melding had gedaan.
Een goede Klic met Distributie
Binnen WMD hebben we een team dat zich dagelijks bezighoudt met Klic-meldingen en de afhandeling ervan. Dat team is onderdeel van de sector Distributie en bestaat uit Koert Salomons, Mohamed Fouadhassan en Roel Hamberg. En – better safe than sorry – de tekenaars van Projecten Distributie kunnen hen vervangen, mocht dat eens nodig zijn. Goed geregeld.