Nieuw beleid rondom mobiliteit bij WMD: duurzaam en helder
WMD is bezig met het opstellen van een nieuw mobiliteitsbeleid. Hoe willen we in de toekomst reizen, waarmee en wat moeten we daarvoor doen? En hoe zorgen we dat dit op een duurzame manier gebeurt? De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan het formuleren van het mobiliteitsbeleid. Een dubbelinterview met Marlous van der Veen (programmamanager Duurzaamheid) en Jan Willem Scheeringa (adviseur HRM) over het hoe en waarom van mobiliteitsbeleid.
Een nieuw mobiliteitsbeleid. Waarom eigenlijk? Het loopt toch goed?
Marlous: ‘Op dit moment zijn er allemaal losse regelingen. Bijvoorbeeld over bedrijfsauto’s, reiskosten en declaratie van OV-kosten. De wens om met name de autoregeling te actualiseren bestaat al lang. De ondernemingsraad van WMD heeft gevraagd om aan de slag te gaan met een breed mobiliteitsbeleid. En dat doen we nu. ’
Jan-Willem: ‘Vanuit een breder perspectief is HRM al een poosje bezig met het herschrijven van alle regelingen. In dat kader is het dan ook mooi om alle losse onderdelen nu te actualiseren en onder te brengen in een ‘groot’ omvattend beleid. Daarmee wordt alles rondom mobiliteit makkelijker te vinden en is er meer onderlinge samenhang.’
Wat is het doel van het nieuwe beleid?
Marlous: ‘Het doel is om ervoor te zorgen dat iedereen bij WMD zijn of haar werk goed kan uitvoeren en op een efficiënte en fijne manier kan reizen?. Het moet wel functioneel en werkbaar zijn. Daarnaast is het belangrijk om een stap te zetten in de verduurzaming van onze reisbewegingen. En ook dit laatste moet op een manier waarmee we met z’n allen uit de voeten kunnen.’
Dus met z’n allen minder kilometers maken?
Jan Willem: ‘Minder kilometers zijn geen doel op zich, het gaat immers om functionaliteit. Als kilometers maken hoort bij je werk, dan hoort dat erbij. Wel kunnen we kijken of die kilometers duurzamer gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld door elektrisch vervoer.’
Wat zijn de grootste veranderingen?
Marlous: ‘De grootste verandering zit ‘m in het feit dat er straks een samenhangend pakket is van mobiliteitsmogelijkheden in plaats van losse regelingen (die elkaar niet altijd logisch aanvullen). Dat betekent dat er ook nieuwe onderdelen ontstaan. Zo komt er een fietsenregeling en krijgen de OV-gebruikers een mobiliteitskaart. Ook worden sommige onderdelen inhoudelijk anders. Bijvoorbeeld in de toewijzing van de leaseauto’s en de elektrificatie van het wagenpark.’
Dus iedereen krijgt ermee te maken binnen WMD?
Jan Willem: ‘Als je regelmatig reist voor WMD wel ja. En zelfs als de regeling waar je nu gebruik van maakt amper wijzigt (bijvoorbeeld vergoeding kilometers met eigen vervoer) zul je toch de komende tijd iets gaan merken rondom mobiliteit. Door een wettelijke verplichting moeten we onze kilometers anders administreren. Dus in de declaratie van kilometers zal één en ander wijzigen. Je moet bijvoorbeeld aangeven hoe je de reis hebt gemaakt en met wat voor voertuig.’
Betekent dit allemaal ook dat vergoedingen voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer wordt aangepast?
Jan Willem: ‘Nee, de vergoedingen voor woon-werkverkeer en dienstreizen met eigen vervoer blijven gelijk aan de huidige situatie.’
Het woord leaseregeling valt regelmatig. Staat deze ook ter discussie?
Marlous: ‘De leaseregeling blijft bestaan. Wel zijn inmiddels door het MT nieuwe toewijzingscriteria vastgesteld. Dus wie wel en wie niet in aanmerking komt voor een leaseregeling binnen WMD. Op basis van deze nieuwe criteria en aantal leaseauto’s die daaruit zijn gekomen, wordt nu doorgerekend wat deze regeling WMD gaat kosten. De uitkomst hiervan vormt de basis voor het te nemen besluit in april.’
Elektrisch rijden is in opkomst. Dat wil WMD ook graag. Betekent dit dat alle voertuigen elektrisch worden?
Jan Willem: ‘Alle leaseauto’s zullen elektrisch worden op termijn. Dat betekent niet dat we morgen alle fossiele auto’s de deur uit doen. Dat is ook niet zo duurzaam. Nieuwe auto’s zullen standaard elektrisch zijn. Inmiddels zijn de elektrische auto’s goed functioneel te gebruiken. Je kan er best veel kilometers mee rijden bijvoorbeeld. Het staat het goed uitvoeren van ons werk niet in de weg én op die manier dragen we bij aan een duurzame toekomst. Voor de bussen is elektrificatie nog niet vanzelfsprekend. Tegelijkertijd ook niet onmogelijk. Voor de bedrijfsbussen zal daarom in een apart traject bekeken worden wat haalbaar en wenselijk is.’
En hoe zit het met laadpalen?
Jan Willem: ‘Ja die heb je dan nodig! Er zijn gelukkig al wel enkele laadpalen beschikbaar bij WMD, maar dat aantal zal de komende jaren moeten groeien. Hoe die groei er precies uit gaat zien wordt nog uitgewerkt. We focussen nu eerst op het brede mobiliteitsbeleid.’
Wanneer is het nieuwe mobiliteitsbeleid definitief?
Marlous: ‘Op 23 april staat dit onderwerp ter besluitvorming op de agenda van het MT. Bij een positief besluit zullen de verdere details uitgewerkt worden. Jan Willem is als nieuwe projectleider al aan de slag met het uitwerken van tijdslijnen hoelang die uitwerking zal duren. ’
Jan Willem: ‘Het is in ieder geval de bedoeling om straks na definitieve besluitvorming zo snel mogelijk met de concrete uitgewerkte regelingen te komen.’
Waar hangt het nu nog van af?
Marlous: ‘Op dit moment wordt het kostenplaatje opgesteld en dat is straks bij de besluitvorming een factor. Het is de bedoeling dat het mobiliteitsbeleid ervoor zorgt dat WMD goed kan functioneren en dat medewerkers tevreden zijn. Maar het is vanzelfsprekend ook belangrijk dat het plan betaalbaar is.’
Wat vinden jullie zelf van deze verandering?
In alle eerlijkheid is de verandering die we zien ten opzichte van de eerdere losse regelingen niet enorm en wij denken dat dat prima is. Het is vooral belangrijk dat we door middel van het mobiliteitsbeleid ervoor zorgen dat iedereen goed zijn of haar werk kan doen en dat we als werkgever helpen om dat zo duurzaam mogelijk te doen.